Stödlinjens årsrapport väcker många frågor

Stödlinjen

Den digitala rapporten som publicerades nyligen av Stödlinjen går igenom flera punkter som berör spelproblematik, men framförallt statistik över antal kontakter som genomfördes under föregående år. Stödlinjen är en av de statliga hjälpmedlen som funnits tillgänglig på den svenska spelmarknaden sedan 2013, men som sedan 2019 är obligatoriskt att meddela om på svensklicensierade casinon.

Via de olika stapeldiagrammen kan vi se en tydlig trend av ett ökat antal kontakter mellan 2013 och 2018, men som sedan avtar och sjunker under 2019 och 2020. Detta är också något som går tvärtemot regeringens påståenden om ett ökat spelmissbruk i samhället vilket i sin tur väcker en rad med frågor och funderingar.

Spelpaus en av förklaringarna till ett minskat antal kontakter

Införandet av verktyget Spelpaus under 2019 gav möjligheten till personer med spelrelaterade problem att stänga av sig från casinon och bettingsajter, så länge de har en svensk licens. Detta kan också vara en av förklaringarna till att kontakterna till Stödlinjen har minskat jämfört med tidigare år.

Problemet med Spelpaus är att den inte hjälper mot icke licensierade casinon som enligt rapporten är något som en stor del av spelarna snabbt väljer efter att de stängt av sig. Genom att granska PDF-filen hittar vi exempelvis följande information:

”Bland klienter som är eller har varit avstängda vid Spelpaus uppgav 48 procent att de spelade på olicensierade sidor.”

Effektivt självavstängningsverktyg eller bara ett spel för galleriet?

Den svenska regeringen med Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi i spetsen har kontinuerligt hävdat att spelmarknaden behöver tryggas ytterligare, men med ungefär hälften av problemspelarna aktiva på andra marknader ser det inte ut att vara särskilt effektivt med Spelpaus, eller det ökade antalet spelgränser som införts under den rådande pandemin.

Vi ser dock inget negativt i Spelpaus i sig då det är ett mycket bra skydd för de som enbart befinner sig på den licensierade marknaden, eller som inte vet om att det går att spela utomlands. Poängen är bara att det inte är en hållbar lösning att begränsa spelandet för den stora skaran människor utan missbruksproblematik. Vi tycker snarare att regeringen borde försöka föra fram en mer attraktiv marknad där utländska casinon inte längre kan konkurrera lika enkelt med deras svenska motsvarigheter.

I dagsläget finns det nästan ingen konkurrens överhuvudtaget då bonusarna endast får uppnå 100 kronor, något som bara skickar spelarna vidare på löpande band till sajter där spelansvarsåtgärderna är betydligt sämre. Frågan som återstår är vem regeringen vill skydda egentligen?

Är det sina egna intressen som Svenska Spel och ATG som hela tiden tappat marknadsandelar på grund av den avreglerade marknaden? Eller är de verkligen så måna om de drygt 4 procenten av invånarna som har någon form av spelrelaterade problem? Detta enligt statistik från Folkhälsomyndigheten som dessutom nyligen publicerade en rapport om att problemspelandet inte har ökat under det första året av coronapandemin.

Relevanta nyheter